Doa Merawat Tekanan Darah Tinggi

Berikut kami kongsikan doa merawat tekanan darah tinggi yang kami amalkan pada setiap masa terutama sekali selepas menunaikan solat lima waktu ( fardu ).

Letak tangan kanan pada dada disebelah kiri dan bacalah kedua-dua doa ini. Amalkan selalu, insyaAllah mendapat kesembuhan dari Allah SWT.

  1. Baca surah Al – Fatihah – 1 kali . 

2. Baca Ayat Qursi – 1 kali

3. Baca surah Al – Hasyr – 1 kali – ayat 21 – 24 .

4. Selawat syifa – 7 kali . 

5. Doa merawat tekanan darah tinggi – 7 kali

6. Surah Yunus Ayat 57

Maksudnya:
“Wahai umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Al-Quran yang menjadi nasihat pengajaran dari Tuhan kamu dan yang menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada di dalam dada kamu dan juga menjadi hidayat petunjuk untuk keselamatan, serta membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman.”

7. Surah Fussilat Ayat 44

Maksudnya:
“Dan kalaulah Al-Quran itu Kami jadikan (bacaan) dalam bahasa asing, tentulah mereka akan berkata: Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya (dalam bahasa yang kami fahami)? Patutkah Kitab itu berbahasa asing sedang Rasul yang membawanya berbangsa Arab? Katakanlah (wahai Muhammad): Al-Quran itu, menjadi (cahaya) petunjuk serta penawar bagi orang-orang yang beriman dan sebaliknya orang-orang yang tidak beriman, (Al-Quran itu) menjadi sebagai satu penyakit yang menyumbat telinga mereka (bukan penawar) dan ia juga merupakan gelap-gelita yang menimpa (pandangan) mereka (bukan cahaya yang menerangi). Mereka itu (dengan perbuatan melarikan diri dari ajaran Al-Quran, tidak ubahnya seperti) orang-orang yang diseru dari tempat yang jauh (masakan mereka dapat mendengar dengan betul atau melihat dengan nyata).” (Surah Fushillat: Ayat 44)

1 – Surah Al – Fatihah.

Terjemahan surah di atas : Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani (١)Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam. (2) Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (3) Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat). (4) Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. (5) Tunjukilah kami jalan yang lurus. (6) Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, Bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. (7)


2 – Surah Al – Hasyr – ayat 21 – 24 .

Terjemahan surah di atas : Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya. (21) Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata; Dialah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (22) Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya. (23) Dialah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi dan Dialah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana. / (24)

CARA MENGURUT

Pengalaman dan amalan Hj. Idris dapat mengekalkan tekanan darah 120/80 pada umurnya 61 tahun.
Apa yang diamalkan oleh beliau ialah mengurut urat belakang tengkok dan dada kiri sebanyak 20 atau lebih sebelum mandi pagi , tengahari atau petang , tiap-tiap hari.

Caranya ialah, mula-mula urut belakang tengkok dengan dua ibu jari kanan dan kiri dari arah atas turun ke bawah sebanyak 20 kali.

Kemudian menggunakan ibu jari kanan , urut bahagian dada kiri bermula dari atas bahagian collar bone turun ke bawah dada 20 kali atau lebih. Apabila selesai kedua-dua urutan barulah boleh mengenakan air pada badan untuk mandi.

Untuk mudah memahami cara meletakkan ibu jari dan tempat bahagian belakang tengkok dan dada kiri , sila klik url video di bawah ini , yang didemontrasikan oleh Hj Idris sendiri

Surah.

  • Surah Al-Ambiyaa’ ms 322,
  • Surah Al-Qasas ms 385,
  • Surah Hud ms 221 dan
  • Surah Kahfi ms 293

Ayat Ruqyah bagi Merawat Sakit Darah Tinggi

  1. Baca surah Al – Fatihah – 1 kali . 
  2. Baca Surah Al Ikhlas – 7 kali
  3. Baca Surah An Nas – 7 kali
  4. Baca Surah Al Falaq – 7 kali
  5. Baca Ayat Qursi – 7 kali
  6. Baca surah Al – Hasyr – ayat 21 – 24 . – 7 kali
  7. Selawat syifa – 7 kali . 
  8. Doa merawat tekanan darah tinggi – 7 kali

One thought on “Doa Merawat Tekanan Darah Tinggi”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *